Tinc un amic, al que crido de broma el guru, que em atosiga amb les noves tendències empresarials i novetats tecnològiques més impactants. Que si el big data, que si el posicionament seo, els marketplaces o les vendes per internet, tot un argot que em genera més ansietat que confiança. Jo intento explicar-li que la meva activitat com a petit autònom no dóna per a aquestes somnis, però ell em renya i em posa exemples de què em pot passar si no despert i el trobo imaginació al meu petit negoci. La veritat és que ahir va aconseguir sorprendre, fins i tot em va deixar rumiant una bona estona. Em va explicar el meu amic que una companyia d’assegurances britànica ofereix un descompte del 50% en el preu de l’assegurança del vehicle, més de 300 £, si l’assegurat permet monitoritzar els seus hàbits de conducció mitjançant una aplicació que ha de descarregar al seu telèfon mòbil . Així, amb les dades que es deriven de la manera de conduir de l’assegurat, la companyia ajusta el preu de la pòlissa. Un exemple de com l’obtenció d’informació de clients avui és clau per fixar preus i generar ofertes comercials.

La veritat és que havia sentit parlar molt d’això que en diuen el negoci del big data, o dit en el nostre idioma, el benefici econòmic que pot obtenir-se d’això que la wikipedia diu Dades massius, aquesta quantitat d’informació que supera la capacitat del programari habitual per a ser capturats, gestionats i processats en un temps raonable. Però que volen que els digui, fins ara jo veia això del big data com una cosa llunyana, estrany, fins i tot amb una mica de desconfiança, perquè això que hi hagi per aquí algú fent negocis amb la meva informació, sense jo saber-ho, no m’inspira molta tranquil·litat . Però és veritat que aquesta història de l’assegurança anglès em va fer pensar, em vaig preguntar si entre ser una mera estadística o gestionar les meves dades perquè el meu negoci tregui algun aprofitament podria haver alguna escletxa que em pogués interessar.